Verdens største elferge til Helsingborg-Helsingör i 2017

MF Aurora af Helsingborg og søsterskipet Tyco Brahe er begge 111 meter lange og 28 meter brede. (Foto: Wiki Commons)

Mandag 27. juni kom gladsaksen at to av Helsingborg-Helsingör fergene nå bygges om til batteri-elektrisk drift. Med over 4 MWh batteripakke på hver av fergene blir dette verdens største batteridrevne ferger. Fergene, som i sin tid ble bygget i Norge for 25 år siden, har fram til nå gått på fossil diesel, men i løpet av 2017 vil altså fergene bygges om til å gå på strøm. Dette er virkelig et eksempel til etterfølgelse, og gode nyheter for maritim sektor.

Scandlines Helsingborg-Helsingør frakter daglig 50.000 passasjerer og 9.000 biler med avganger hvert 15. minutt. Overfarten tar 20 minutter. Med erfaringene fra disse to fergene vil HH Ferries Group, som driver de fire fergene som krysser Øresund hele døgnet, vurdere videre ombygging av de øvrige fergene.

Det er finske ABB Marine and Ports  som har fått kontrakten på 300 millioner kroner med HH Ferries Group, for fergene som skal være ferdig bygget om i løpet av 2017.  Den nye løsningem som her tas i bruk er tilkobling av ladestrøm med en helautomatisk robot, for ladestrøm på 10-11 MW.  Ifølge oppslaget i Teknisk ukeblad om saken er det Trondheimsselskapet PBES som skal levere batteriene til fergene.  Batteripakkene blir på totalt 8,32 MWh, og vil veie 89 tonn – dette er verdens hittil største batterisystem for skip. Det tilsvarer 10.700 bilbatterier.

Gratulerer til HH Ferry Group, ABB, PBES med dette store ferge-elektrifiseringsprosjektet!

 

Om Kristin Brenna

Kristin er statsviter fra Universitetet i Oslo, med fordypning i klimapolitikk og internasjonale relasjoner. I ZERO jobber hun som kommunikasjonsrådgiver.